2013. január 23., szerda

Énképerősítés

Egy határozottabb énkép olyan erőt ad nekünk az élet minden területéhez, hogy szinte folyamatosan úgy érezzük, hogy extra energiánk van mindenhez és még a legmagasabb csúcsot is meg tudnánk mászni. Azonban, ha nincs megfelelő szinten, mert gyerekkorunkban nem alakult ki (az óvodás kor végére szinte teljessé válik, bár egy kicsit csiszol még rajta az élet), akkor már nagyon nehéz megváltoztatni. Főleg azért, mert a gyerekkorban, a kamaszkorban nem is foglalkozunk ezzel tudatosan, és később is csak azok kezdünk el gondolkodni a megváltoztatásán, ha megérezzük, hogy valami nem jó az életünkben.
Én először Dr. Spock könyvében találkoztam először az énkép kialakításával, mert a gyerekeim megszületése után sok-sok nevelési praktikát az Ő könyveiből sajátítottam el. Majd az óvodapedagógusi képzésemen találkoztam sokkal részletesebben ezzel a területtel, 29 évesen.
Tudom, hogy az énképet lehet tudatosan formálni, ami nagyon nehéz feladat, mert önuralom és óriási akaraterő kell hozzá. De ha nekem sikerült, akkor másnak is fog. Több lehetőség is van rá, és itt a blogon folyamatosan megosztok majd veletek egy-egy általam használt módszert.

Jól működött nálam az énképváltoztatásban

Ami elmúlt, az elmúlt!  
Ahogyan felnőtté válunk folyamatosan érnek olyan élmények, amelyek befolyásolják a személyiségünk alakulását. Ez kinek pozitív, kinek negatív hatással van az énképére. Sokunkban (főleg az önbizalomhiányban szenvedőknél, mint amilyen Én is voltam) inkább negatív mondatok fogalmazódnak meg saját magunkkal szemben:
  • Nem vagyok elég határozott.
  • Nem tudom jól kifejezni magamat.
  • Nem vagyok elég magabiztos.
  • Nem vagyok kezdeményező.
  • Szétszórt a figyelmem.
  • Nem tudok nemet mondani.
  • Nem tudom magamat megvédeni.
Sok-sok magunkról állított dolog csupán azért igaz, mert igaznak hisszük őket. Ezt a gondolkodási hibát úgy tudjuk kijavítani, hogy a múltat megpróbáljuk egy bizonyos távolságból szemlélni. Ahelyett, hogy azt mondjuk magunknak, amiket például fent felsoroltam, inkább mondjuk azt: eddig olyan voltam, mostantól más leszek, mert változni fogok.
Ezután jöhet néhány erre irányuló célkitűzés, amelyek teljesítésével bebizonyíthatod magadnak az állításaid ellenkezőjét. 

"Ilyen vagyok" lista
A legnagyobb eredményt akkor éred el, ha összeírod az összes vélt tulajdonságodat (megint listaírás :), és csinálj hozzá egy akciótervet, hogy melyik állításodat hogyan fogod átformálni. Vedd figyelembe az élethelyzetedet, a kapcsolataidat és vess be minden alkalmat a bizonyításra. A lényeg, hogy tapasztald meg Te magad, a saját magad dolgain keresztül, hogy valós e amit eddig gondoltál magadról, vagy csak a gondolataidban volt így? Ahogyan haladsz az akcióterved feladataiban, úgy fogod magadnak folyamatosan bebizonyítani eddigi állításaid ellenkezőjét, és máris megkezdődött az énképed erősödése, mert a múlt árnyéka már nem nehezedik rád.

Például, ha eddig azt gondoltad magadról, hogy nem vagy kezdeményező, vágj bele egy vadonatúj dologba, amiről eddig azt gondoltad, hogy képtelen lennél rá. Nekem az első ilyen belevágás a főállás melletti vállalkozásom beindítása volt 2009-ben, amit azóta hol felfüggesztek, hol újraindítok, de megismerem ezt a pénzszerzési lehetőséget is. Ma már nagyon rutinosan mozgok ezen a területen is, és ez növelte a magabiztosságomat is.

De most eszembe jutott egy másik példa is, amit még nem mondtam el így senkinek, mert ez belső dolog, de ezt a blogot direkt ilyen céllal indítottam, talán segít másnak is.
Nem tudom jól kifejezni magamat. Gondolatban mindig olyan jó dolgokat fogalmazok meg (szerintem), de elmondani sohasem tudtam. Csak akkor szólaltam meg, ha muszáj volt, a depresszióm után pedig még jobban visszatartottam a megszólalásomat. Például az iskolarendszeren kívüli képzéseken, tréningeken, amikor körben ülve be kellett mutatkozni, és közeledett hozzám a sor, teljesen bepánikoltam: felerősödött a szívdobogásom, kiszáradt a szám, csupa vörös foltos lett az arcom, nyakam, éreztem, ahogy elönt a forróság, csöpögni kezdett a víz a tenyeremből... Láttam, ahogy mindenki nézi a vörösödésemet, és vajon mit gondolhattak rólam? Éppen csak el tudtam mondani a nevem, és hogy honnan jöttem. Tiszta gáz voltam még magam előtt is. Ezen SOS változtatni kellett. 
Megterveztem, összeírtam, készültem rá. Az első lépésem az volt, hogy nem adtam magamnak időt a pánikjelek kialakulására. Amikor megkérdezte a moderátor, ki kezdi a bemutatkozási sort, azonnal jelentkeztem. Muszáj volt, mert eldöntöttem, hogy változtatok. Rövid voltam, 1-2 plusz mondat még magamról és kész! De nem jöttek elő az egyre erősödő tüneteim. GYŐZELEM! 
Ez volt az első lépésem. De az is egy lépés volt, hogy figyeltem rá, hogy mindig nálam legyen egy félliteres ásványvíz a szájszárazság ellen és egy kicsi fehér törlőkendő a kézizzadásomhoz. A lényeg, hogy jól építs fel minden részletet az adott területen.
Azóta már sok-sok értekezletet, egyesületi közgyűléseket levezettem, előadásokat tartok sok-sok ember előtt, és nem csak a powerpointos prezentációról olvasom fel az információt, hanem telerakom saját készítésű fotókkal, amelyekről igazi élményként tudok beszélni az előadásaimon. Most is van víz mellettem, de már nem azért szárad ki a szám, amiért ezelőtt.
Ma már így gondolom: "Jól ki tudom fejezni magamat, és mások számára érthetően, és élvezhetően el tudom mondani minden gondolatomat!" 

Jelenleg a magam megvédésén dolgozok, mert még most is van olyan szituációm, amiben leblokkolok, de egyre kevesebb. Jól haladok :)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...